Forum www.wseizbudownictwo.fora.pl Strona Główna www.wseizbudownictwo.fora.pl
Budownictwo ZBI
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Egzamin
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wseizbudownictwo.fora.pl Strona Główna -> Ekologia / Wykłady
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
flazik89




Dołączył: 25 Sty 2011
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 21:34, 04 Lut 2011    Temat postu: Egzamin

Siema,
Ma ktoś jakieś materiały albo komuś wiadomo co bedzie na Ekologii Very Happy?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez flazik89 dnia Pią 21:35, 04 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
luby102




Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 8:43, 06 Lut 2011    Temat postu:

dajcie link do strony ktora on pokazywal gdzie sa te nasze wykladay i powiedzcie ktore tematy tam robilismy.. Rolling Eyes

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piotrek1620
Administrator



Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 12:56, 06 Lut 2011    Temat postu:

A on podal jakies pytania i zakres materialu chyba nie jedyne co powiedzial to powodzenia

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
luby102




Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:16, 06 Lut 2011    Temat postu:

na tej stronie ca ja na wykladach wlaczal sa tematy i zagadnienie w kazdym z nich.. tylko nie znam adresu tej strony niech ktos napisze Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
luby102




Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:26, 07 Lut 2011    Temat postu:

1 Pytania na egzamin z Ekologii
1. Omów 4 założenia nowoczesnej teorii ewolucji
2. Co to jest dostosowanie (fitness) i czy różni się od przystosowania?
3. Opisz działanie różnych typów doboru na fitness (liczbę potomstwa) osobników niskich,
średnich i wysokich wartościach cechy podlegającej selekcji.
4. Naszkicuj i omów wykresy przedstawiające dobór stabilizujący i kierunkowy.
5. Wymień zjawiska mogące ograniczać efekt działania doboru. Omów ten, który wydaje Ci się
najważniejszy.
6. Co to jest płaszczyzna dostosowania? Jaki ma ona związek z fitness? Co można przewidywać
na jej podstawie?
7. Czy odziedziczalność cech wpływa na tempo różnicowania się lub upodabniania dwóch
gatunków? Dlaczego i w jaki sposób?
8. Co to jest selekcja behawioralna (selekcja siedlisk) i w jaki sposób może wpływać na wzorce
rozmieszczenia przestrzennego? Czy rozmieszczenie roślin może podlegać wpływowi tego
zjawiska?
9. Czy poziom rozwoju ewolucyjnego wpływa na mechanizm selekcji behawioralnej? Dlaczego?
Opisz skrajne przykłady.
10. Jaka jest relacja między jakością siedliska a zagęszczeniem zamieszkującej go populacji? Czy
jego osobniki osiągają wyższe fitness w lepszym środowisku?
11. Czy interakcje międzygatunkowe mogą ograniczać rozmieszczenie przestrzenne gatunków? Jak
to potwierdzić w konkretnych przypadkach?
12. Naszkicuj i omów wykres będący ilustracją hipotezy gatunków podstawowych i
towarzyszących.
13. Naszkicuj i uzasadnij wykres całkowicie sprzeczny z hipotezą sampling model
(błedu pobierania prób).
14. Wymień i scharakteryzuj metody bezpośrednie i pośrednie oceny zagęszczenia. Które są
dokładniejsze? Które są bardziej pracochłonne? Jak poprawnie wybrać metodę oceny
zagęszczenia?
15. Co to jest populacja? Czy można obiektywnie wyznaczyć jej granice?
16. Co to jest model eksponencjalny (wykładniczy) wzrostu liczebności populacji? Narysuj wykres
ilustrujący zmiany liczebności populacji hipotetycznego gatunku wg tego modelu . Jakie
warunki muszą być spełnione, by sytuacja taka miała miejsce?
17. Co to jest wrodzone tempo wzrostu populacji (r -intrinsinic rate of growth)? Jakie wartości
może przybierać? Czy zmienia się w ciągu istnienia konkretnej populacji? Co można
przewidzieć na podstawie wartości tego współczynnika?
18. Czy chwasty upraw będą miały wyższe, czy niższe wartości r (wrodzone tempo wzrostu
populacji), niż rośliny uprawne?
19. Co to jest model logistyczny wzrostu liczebności populacji? Narysuj wykres ilustrujący zmiany
liczebności populacji hipotetycznego gatunku wg tego modelu . Jakie warunki muszą być
spełnione, by sytuacja taka miała miejsce? Czy często się to zdarza?
20. Jak zmieniają się wartości śmiertelności i rozrodczości w różnych fazach rozwoju populacji wg
modelu logistycznego? Przy jakim stosunku śmiertelności i rozrodczości populacja przyrasta
najszybciej (w liczbach bezwzględnych)?
21. Co to jest pojemność środowiska? W jakim modelu używa się tego pojęcia i w jaki sposób jego
wielkość wpływa na liczebność populacji?
22. Naszkicuj i omów wykres ilustrujący teorię konkurencji wg Lotki-Volterry.
23. Co to jest wyparcie konkurencyjne? Jakie warunki muszą być spełnione, żeby doszło do niego
względnie szybko?
24. Co to jest nisza ekologiczna? Podaj definicję Hutchinsona i wksaż jej silne i słabe strony.
25. Co to jest różnicowanie się nisz ekologicznych? Jaki ma wpływ na stabilność populacji?
26. W jaki sposób istnienie refugiów może uchronić słabszy gatunek przed wyparciem
konkurencyjnym? Co może być takim refugium?
27. W jaki sposób hetergoenność (niejednorodność) przestrzeni może uchronić słabszy gatunek
przed wyparciem konkurencyjnym? Na czym może polegać taka heterogenność?
28. W jaki sposób podatność lub odporność na zjadanie może uchronić słabszy gatunek przed
wyparciem konkurencyjnym? Który gatunek – słabszy czy silniejszy musi być mniej jadalny?
29. Co przewiduje hipoteza przestrzennej segregacji? Czym musi charakteryzować się
rozmieszczenie przestrzenne organizmów, do których odnosi się ta hipoteza?
30. Omów teorię biogeografii wysp McArthura i Wilsona. Na czym polega jej neutralność? Czy
odnosi się ona do gatunków czy do osobników? Od czego i w jaki sposób zależy liczba
gatunków na wyspie? Czy taki model przydaje się do opisu środowisk lądowych? Jeśli tak,
podaj przykłady.
31. Omów teorię neutralną Hubbella. Na czym polega jej neutralność? Czy odnosi się ona do
gatunków czy do osobników? Jakie procesy i w jaki sposób warunkują udział udział gatunków
w zbiorowiskach?
32. W jaki sposób wg teorii neutralnej Hubbella wielkość zbiorowiska wpływa na utrzymywanie
się w nim gatunków?
33. W jaki sposób wg teorii neutralnej Hubbella izolacja zbiorowiska od otoczenia wpływa na
utrzymywanie się w nim gatunków?
34. W jaki sposób wg teorii neutralnej Hubbella częstość poszczególnych gatunków w otoczeniu
wpływa na ich częstość w lokalnym zbiorowisku?
35. Czy teoria neutralna Hubbella da się pogodzić z teoriami niszowymi? Jakie skutki ma
występowanie przewagi konkurencyjnej u niektórych gatunków?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piotrek1620
Administrator



Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:12, 08 Lut 2011    Temat postu:

o kurna ale pytania
skad on to bierze


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
luby102




Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:40, 09 Lut 2011    Temat postu:

no i czas na nowa porcje towaru do nauki Wink podajze pytania z dziennych

Zad. 1 A
podać definicje zarządzania adaptacyjnego.
Zad. 1 B
podać definicje plastyczności fenotypowej
Zad. 1 C
wyjaśnić pojęcie nisza według Hutchinsona

Zad. 2 A
jakie siedliska są związane z różnymi modelami wzrostu liczebności populacji?
Zad. 2 B
jakie jest powiązanie między uwalnianiem mechanizmów obronnych a wzrostem roślin.
Zad. 2 C
w jaki sposób dostarczanie zasobów różnego typu może warunkować przebieg sukcesji.


Zad. 3 A
zaprojektować biocenozę wokół budynku biurowego z wykorzystaniem sterowania przez mechanizmy oddolne (bottom-up)
Zad. 3 B
zaprojektować biocenozę wokól budynku biurowego z wyliczeń analizy metazbiorowiska
Zad. 3 C
zaprojektować biocenozę wokół budynku biurowego z wykorzystaniem sterowania przez mechanizmy odgórne (bottom-down)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
luby102




Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:45, 09 Lut 2011    Temat postu:

Ekologia – nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem oraz wzajemnie między tymi organizmami.
Działy ekologii
Podział ze względu na zakres zainteresowań i poziomów organizacji:
- autekologię czyli ekologię organizmów, zajmującą się badaniem wzajemnego oddziaływania środowiska abiotycznego na organizmy
- synekologię czyli ekologię ekosystemów, zajmującą się badaniem grup organizmów (jako całości) w biocenozach oraz zależności między zbiorowiskami organizmów a ich siedliskiem.
Podział ze względu na metodologię badań:
- ekologia opisowa – „historia naturalna”, opisywanie całych formacji roślinnych i zgrupowań zwierząt kuli ziemskiej (ociera się o zoogeografię czy biogeografię)
- ekologia funkcjonalna – poszukuje i bada związki, wzajemne zależności i oddziaływania między składowymi jednostek opisywanych przez ekologię opisową, poszukuje ogólnych zasad funkcjonowania systemów ekologicznych
- ekologia ewolucyjna – rozważa organizmy i relacje istniejące między nimi jako twory historycznego procesu ewolucji.
Populacja biologiczna – zespół organizmów jednego gatunku żyjących równocześnie w określonym środowisku i wzajemnie na siebie wpływających, zdolnych do wydawania płodnego potomstwa. Nie jest to jednak suma osobników jednego gatunku, a zupełnie nowa całość.
Biocenoza – zespół populacji organizmów roślinnych (fitocenoza), zwierzęcych (zoocenoza) i mikroorganizmów danego środowiska (biotopu), należących do różnych gatunków, ale powiązanych ze sobą różnorodnymi czynnikami ekologicznymi i zależnościami pokarmowymi, tworzących całość, która pozostaje w przyrodzie w stanie homeostazy (czyli dynamicznej równowagi). Biocenoza oraz biotop, czyli środowisko fizyczne (nieożywione) tworzą ekosystem. Biocenozy mogą być naturalne (sawanna, las, jezioro) i sztuczne (park, ogród).
Ekosystem – jedno z podstawowych pojęć w ekologii. Na ekosystem składają się dwa składniki: biocenoza , biotop. Ekosystem stanowi funkcjonalną całość, w której zachodzi wymiana materii między biocenozą i biotopem. Ekosystem stanowi największą jednostkę funkcjonalną biosfery. Przykłady ekosystemów: staw, las.
Krajobraz – Najogólniej za krajobraz uważa się ogół cech przyrodniczych i antropogenicznych wyróżniających określony teren, zespół typowych cech danego terenu. Według Armanda, krajobraz jest synonimem terytorialnego (środowisko lądowe) lub akwatorialnego (środowisko wodne) kompleksu terytorialnego.
Biosfera - strefa kuli ziemskiej, zamieszkana przez organizmy żywe, w której odbywają się procesy ekologiczne. Biosfera jest częścią zewnętrznej skorupy Ziemi, która obejmuje również powietrze, ląd i wodę. Z najobszerniejszego punktu widzenia geofizyki, biosfera jest światowym systemem ekologicznym i obejmuje wszystkie żyjące organizmy i ich powiązania ze sobą i z litosferą, hydrosferą, i atmosferą
Sukcesja ekologiczna, biocenoz - jedna z najważniejszych form zmienności biocenoz w czasie. Prawidłowo sukcesja oznacza następstwo i bardzo dobrze oddaje istotę zjawiska. W odróżnieniu od cyklicznych fluktuacji sezonowych sukcesja ekologiczna jest procesem kierunkowym. Proces przebiega etapami od stadium początkowego poprzez stadia pośrednie, do końcowego zwanego klimaksem. Stadium klimaksu w danych warunkach klimatyczno-siedliskowych można uznać za stadium stabilne. Jednak i to stadium podlega zmianom, dzieje się tak pod wpływem ciągłych zmian klimatu oraz ewolucji. W naturalnych warunkach Polski zmiany biocenoz klimaksowych zachodzą ok. 10 razy wolniej niż zmiany w biocenozach etapów wcześniejszych.
Białka – wielkocząsteczkowe biopolimery, a właściwie biologiczne polikondensaty, zbudowane z reszt aminokwasów połączonych ze sobą wiązaniami peptydowymi -CONH-. Występują we wszystkich żywych organizmach oraz wirusach. Synteza białek odbywa się przy udziale specjalnych organelli komórkowych zwanych rybosomami.
Kwas deoksyrybonukleinowy DNA – wielkocząsteczkowy organiczny związek chemiczny należący do kwasów nukleinowych. Występuje w chromosomach i pełni rolę nośnika informacji genetycznej organizmów żywych.
Kwasy rybonukleinowe RNA – organiczne związki chemiczne z grupy kwasów nukleinowych, zbudowane z rybonukleotydów połączonych wiązaniami fosfodiestrowymi. Występują w jądrach komórkowych i cytoplazmie, często wchodząc w skład nukleoprotein. Znanych jest wiele klas kwasów rybonukleinowych o zróżnicowanej wielkości i strukturze, pełniących rozmaite funkcje biologiczne. Zarówno struktura, jak i funkcja RNA jest silnie uzależniona od sekwencji nukleotydów, z których zbudowana jest dana cząsteczka.
Transkrypcja w genetyce oznacza proces syntezy RNA na matrycy DNA przez różne polimerazy RNA, czyli przepisywanie informacji zawartej w DNA na RNA. Transkrypcji podlega odcinek DNA od promotora do terminatora. Nazywamy go jednostką transkrypcji. Podczas transkrypcji polimeraza RNA buduje cząsteczkę RNA łącząc zgodnie z zasadą komplementarności pojedyncze rybonukleotydy według kodu matrycowej nici DNA.
Translacja – proces syntezy łańcucha polipeptydowego białek na matrycy mRNA. W jego wyniku dochodzi do ostatecznego przetłumaczenia informacji genetycznej zawartej pierwotnie w kodzie genetycznym DNA na konkretną strukturę białka, zależną od uszeregowania aminokwasów w łańcuchu polipeptydowym.
Replikacja DNA − endoenergetyczny proces, w którym podwójna nić DNA (podwójna helisa) ulega skopiowaniu. Replikacja jest semikonserwatywna (półzachowawcza) - w każdej z dwóch uzyskanych podwójnych nici DNA będzie jedna nić macierzysta i jedna nowa. Nie licząc niewielkiego prawdopodobieństwa wystąpienia błędu obie cząsteczki DNA będą identyczne. Proces ten zachodzi podczas interfazy
Replikacja RNA to proces powielania cząsteczek RNA zawierających informację genetyczną. Występuje tylko u niektórych wirusów. Należy odróżnić go od procesu powielania się retrowirusów (np. wirusa HIV), gdzie podczas powstania nowych cząsteczek RNA obecne jest pośrednie stadium przepisywania informacji genetycznej na DNA. W procesie tym bierze udział enzym replikaza RNA, czyli polimeraza RNA zależna od RNA.
Mutacja – to nagłe, skokowe zmiany materiału genetycznego, możliwe jest jego dziedziczenie.
Naprawa DNA – szereg procesów prowadzących do identyfikacji i naprawy zmian w cząsteczkach DNA w żywej komórce. W komórkach organizmów żywych procesy metaboliczne i czynniki środowiskowe mogą powodować uszkodzenie DNA. Wiele z nich powoduje trwałe zmiany w cząsteczce DNA, które mogą upośledzić albo pozbawić komórkę możliwości prawidłowej transkrypcji kodowanego przez uszkodzony fragment DNA genu. Inne uszkodzenia mogą skutkować potencjalnie groźną dla genomu komórki mutacją, dotyczącą tej komórki i wszystkich następnych powstałych z niej po podziałach. Oznacza to, że proces naprawy DNA w komórce musi być cały czas aktywny, by móc szybko i skutecznie niwelować skutki każdego uszkodzenia komórkowego DNA.
Zegar molekularny – metoda pozwalająca oszacować kolejność i czas oddzielania się różnych linii ewolucyjnych na podstawie liczby mutacji nagromadzonych u poszczególnych współczesnych form. Według hipotezy zegara molekularnego istnieje statystyczna proporcjonalność pomiędzy czasem, który upłynął od ostatniego wspólnego przodka dwóch homologicznych łańcuchów białek a liczbą aminokwasów różniących się pomiędzy ich sekwencjami.
Genom – materiał genetyczny zawarty w podstawowym (haploidalnym) zespole chromosomów.
W zależności od ploidii występują różne liczby genomów u różnych organizmów:
- u prokariontów genom jest pojedynczy i stanowi sumę genów zawartych w ich chromosomie (nukleoidzie),
- diplonty posiadają dwa genomy i tylko ich haploidalne komórki rozrodcze zawierają po jednym genomie,
- poliploidy posiadają więcej niż dwa genomy (np. tetraploid ma cztery genomy, w przypadku tetraploidalnego pszenżyta są to po dwa genomy pszenicy i żyta).
Genotyp – zespół genów danego osobnika warunkujących jego właściwości dziedziczne. Jest to sparowany układ alleli .Można go wyrazić symbolicznie za pomocą oznaczeń aa, AA lub Aa, gdzie aa i AA oznaczają homozygotę pod względem tego genu, a Aa oznacza heterozygotę.
Homozygota - organizm posiadający identyczne allele danego genu (np. aa lub AA) w chromosomach. Homozygoty wytwarzają zawsze gamety jednakowego typu - identyczne pod względem materiału genetycznego (danej cechy). Homozygotyczność może dotyczyć jednego, kilku lub nawet wszystkich genów w organizmie.
Heterozygota - organizm posiadający zróżnicowane allele tego samego genu (np. Aa), w tym samym locus na chromosomach homologicznych. Gamety osobnika heterozygotycznego mogą być różne, tzn. mogą zawierać zupełnie odmienny materiał genetyczny.
Fenotyp – zespół cech organizmu, włączając w to nie tylko morfologię, lecz również np. właściwości fizjologiczne, płodność, zachowanie się, ekologię, cykl życiowy, zmiany biologiczne, wpływ środowiska na organizm. Fenotyp jest ściśle związany z genotypem, bowiem to właśnie oddziaływanie między genotypem a środowiskiem daje fenotyp. Dlatego ten sam genotyp może dać różne fenotypy w różnych środowiskach (tzw. plastyczność fenotypowa), lub odwrotnie - mimo odmiennych genotypów uzyskać podobny fenotyp.
Dostosowanie – zasadnicze pojęcie w darwinowskim mechanizmie ewolucji drogą doboru naturalnego. W modelach genetyki populacyjnej parametr ten oznaczana się zwykle zwykle jako w. Jest miarą sukcesu ewolucyjnego, czyli jest wypadkową długości życia i liczby potomstwa.
Przystosowanie w biologii jest wytworzeniem i posiadaniem pewnych cech lub narządów przez dany organizm, które pozwalają mu na poprawne funkcjonowanie w danym środowisku.
Zależności (interakcje) międzygatunkowe – oddziaływania i relacje zachodzące między różnymi osobnikami lub populacjami wspólnie bytującymi w określonym środowisku. Dzielą się na: oddziaływania antagonistyczne i oddziaływania nieantagonistyczne.
Oddziaływania (interakcje) antagonistyczne – rodzaj zależności międzygatunkowych polegających na działaniu jednej populacji danego gatunku na niekorzyść populacji innego. Ponoszona szkoda może mieć różny charakter. Do oddziaływań antagonistycznych zalicza się: konkurencja, pasożytnictwo, drapieżnictwo, allelopatia, amensalizm
Oddziaływania (interakcje) nieantagonistyczne - rodzaj zależności międzygatunkowych polegających na tym, że żadna ze stron (populacji) nie ponosi szkody na skutek wzajemnych oddziaływań.
Wyróżnia się następujące oddziaływania nieantagonistyczne:
symbioza – relacja przynosząca obustronne korzyści,
mutualizm cechujacy się intensywnym wzajemnym uzależnieniem,
protokooperacja – interakcja bez uzależnienia;
komensalizm – stosunek, w którym jedna strona korzysta, a dla drugiej oddziaływanie jest obojętne;
neutralizm – brak wzajemnych oddziaływań.
Konkurencja - jedna z antagonistycznych interakcji międzypopulacyjnych, w której dwie populacje tego samego lub różnych gatunków, zazwyczaj o podobnych wymaganiach środowiskowych, rywalizują o tę samą niszę ekologiczną. Dochodzi do współzawodnictwa o ograniczone zasoby środowiska, np. o pożywienie, miejsce do życia. W wyniku tego oddziaływania obie populacje tracą.
Drapieżnictwo – sposób odżywiania się zwierząt, polegający na wykorzystaniu jako pokarm ciała innego zwierzęcia i w odróżnieniu od pasożytnictwa prowadzący do śmierci ofiary. Jest jedną z form oddziaływań antagonistycznych, korzystną dla drapieżnika, a niekorzystną dla ofiary; może mieć charakter międzygatunkowy lub wewnątrzgatunkowy (kanibalizm).
Roślinożerność – sposób odżywiania się (pobierania pokarmu), polegający na zjadaniu roślin. Z reguły polega na zjadaniu roślin (spasanie) bez ich uśmiercania, jak u przeżuwaczy ale prowadzić może także tak jak w drapieżnictwie do śmierci rośliny. Jest jedną z podstawowych form odżywiania się, istotną dla funkcjonowania ekosystemu. W przyrodzie występuje wiele różnorodnych przystosowań konsumentów do roślinożerności.
Mutualizm - jedna z interakcji protekcjonistycznych między populacjami, charakteryzująca się obopólnymi korzyściami o takim stopniu, który praktycznie wzajemnie uzależnia istnienie obu populacji. Przykłady: 1. przeżuwacze i ich bakterie jelitowe, 2.mikoryza – współpraca roślin naczyniowych z grzybami, 3. rośliny bobowate i bakterie asymilujące azot, 4. storczyki i grzyby,
5.termity i ich fauna jelitowa
Zbiorowisko roślinne – podstawowa jednostka organizacji roślinności tworzona poprzez ekologicznie zorganizowaną wspólnotę życiową różnych gatunków roślin. Zbiorowiska wyróżniane są na podstawie kryterium florystycznego lub ekologicznego.
Zespół roślinny - typ zbiorowiska roślinnego o charakterystycznym składzie gatunkowym. Czynnikiem kształtującym zespół roślinny jest konkurencja między gatunkami i populacjami różnych gatunków o przestrzeń, sole mineralne i czynniki abiotyczne (wodę, światło). Nazwy zespołu roślinnego tworzy się od nazwy łacińskiej rośliny wybranej za przewodnią.
Synekologia – dział ekologii zajmujący się badaniem struktury i funkcjonowania grup organizmów oraz wzajemne zależności między nimi a środowiskiem.
Klimaks – w klasycznej teorii sukcesji to końcowe, stabilne stadium rozwojowe biocenozy (zobacz sukcesja ekologiczna). Stan końcowy rozwoju biocenozy uwarunkowany jest lokalnym klimatem.
Siedlisko – zespół czynników abiotycznych (klimatyczno-glebowych), niezależnych od biocenozy, które panują w określonym miejscu, działających na rozwój poszczególnych organizmów, ich populację lub całą biocenozę. Siedlisko określa warunki istnienia zajmujących je typów zbiorowisk roślinnych i związanych z nimi zgrupowań zwierzęcych. Siedlisko danego gatunku to przestrzeń, w której ten gatunek występuje.
Sieć troficzna (sieć pokarmowa) – w ekologii sieć zależności pokarmowych między organizmami jednego lub różnych gatunków, żyjących w jednym ekosystemie, mających podobne zwyczaje pokarmowe. Sieci troficzne są tworzone przez wzajemnie przeplatające się łańcuchy pokarmowe. Sieci mogą być mniej lub bardziej złożone, a wynika to głównie z obecności w danej biocenozie organizmów o różnych poziomach troficznych oraz przedostawania się do niej organizmów ze środowisk sąsiednich.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piotrek1620
Administrator



Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 19:37, 10 Lut 2011    Temat postu:

Ale tego jest trudno bedzie to normalnie ogarnac nawet na malych pomocach naukowych

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
czrnuch




Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:58, 15 Lut 2011    Temat postu:

Czy ktoś wie coś o wynikach?? jak je zdobyć!!!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarcinPiel




Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Wto 21:28, 15 Lut 2011    Temat postu: Egzamin

Na razie nic nie wiadomo podobno ma umieścić na tej swoje stronie ale kidy on to zrobi :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
luby102




Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:38, 15 Lut 2011    Temat postu:

mowil cos o srodzie..
jaki byl ten login i haslo bo gdzies zgubilem


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez luby102 dnia Wto 22:39, 15 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
czrnuch




Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 0:01, 16 Lut 2011    Temat postu:

login to chyba imienazwisko,,ale hasła to nieznam za c...ja

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarcinPiel




Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Śro 17:31, 16 Lut 2011    Temat postu: Egzamin

Hasło to: Abcd12#$

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarcinPiel




Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Śro 17:33, 16 Lut 2011    Temat postu: Egzamin

Dobra sroda sroda ale o ktorej godzinie bo dzien długi a czasu mało na te jego teorie :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wseizbudownictwo.fora.pl Strona Główna -> Ekologia / Wykłady Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin